Maailman paras ruokakauppa on yhä Järvenpäässä

Markku Hautalan luotsaama K-Citymarket Järvenpää valittiin vuosi sitten maailman parhaaksi ruokakaupaksi. Onko se saanut kauppiaan rauhoittumaan? Päinvastoin, hän haluaa tehdä kaupastaan koko ajan paremman.

Jututin kauppias Markku Hautalaa Atrian Hyvä Ruoka -lehteen pari vuotta sitten, kun Kesko oli valinnut K-Citymarket Järvenpään Suomen parhaaksi. Valintaa edelsi ei evoluutio vaan revoluutio. Samasta asiasta Hautala on puhunut yhä uudelleen vuosien varrella, sillä hänen intonsa kehittää kauppaa ei hyydy.

 – Käytännössä olemme räjäyttäneet kaiken uusiksi viimeisen vuoden aikana, Hautala kuvaili muutosta syksyllä 2018, saatuaan valmiiksi muun muassa ranskalaista toria muistuttavan hevi-osaston.

Sen jälkeen on tapahtunut paljon. Yhteistyössä Matti Jämsénin kanssa avattu Gastro Bar Sesonki toi Järvenpään kaikkien huulille. Suomessa täysin uusi grocerant-malli oli myös iso syy siihen, että IGD kiinnitti huomiota järvenpääläiseen hypermarketiin.

Se, että K-Citymarket Järvenpää valittiin vuosi sitten maailman parhaaksi ruokakaupaksi, oli määrätietoisen työn tulosta.

– Kilpailua järjestävä IGD kutsui meidät sushibaarillamme mukaan paras konsepti -sarjaan. Kun he tutustuivat meihin tarkemmin, he peruivat kutsun. Heistä meidän kannatti osallistua paras ruokakauppa -sarjaan. Kävimme yhdessä läpi, millä ehdoin voitto voisi olla mahdollinen, ja käytin sitä tarkistuslistana, kun teimme kaikki ehdotetut parannukset. 

Kun maailman paras ruokakauppa marraskuussa 2019 julkistettiin, Hautala poseerasi keskipisteessä. Hän onnistui, unelma täyttyi. 

– Teimme sen yhdessä, yksin en ole mitään. Emme jättäneet yhtään kiveä kääntämättä: toteutimme elektroniset hintanäytöt, se oli isoin parannuksemme, toimme ravintolatasoisen ruoan kauppaan, petrasimme visuaalisuutta.

Vuoteen 2017 mennessä Hautala oli tuonut kauppaan muun muassa appelsiinimehuaseman, pizzan, sushin ja ananaksen kuorimalaitteen, kaikki askelia kohti elämystä. Nämä ovat esimerkkejä siitä, miten Hautala on onnistunut uudistamaan koko kaupan kenttää: matkittuja, nyt jo halki Suomen saatavilla olevia palveluita. 

Suomen tasa-arvoisin juomaosasto

Seuraava – ja omalla tavallaan vallankumouksellinen – uudistus oli juomaosaston uudelleenajattelu. Siellä oli aina menty teollisuuden ehdoilla, mutta Hautala päätti, että Järvenpäässä kaikki brändit ovat samanarvoisia ja kaikki juomat kuluvat kylmäkaappeihin. Nyt hänen asiakaslähtöistä ideaansa kopioidaan muualla, aivan kuin kaikkia edellisiäkin.

Mitä siitä, jos kyltitys ei aivan osu kohdilleen, samassa kylmäkaapissa ovat sulassa sovussa isojen brändien uutuudet ja pienpanimoiden klassikot, muun muassa Suomen Paras Olut Valo kilpailukykyisellä hinnalla.

Nyt revoluutio on edennyt myös maito-osastolle, missä tuotteet ovat pääsääntöisesti suljettujen ovien takana energiansäästön ja asiakasviihtyvyyden nimissä. Osastolla ei enää ole kirkasta, meluisaa ja kylmää, vaan siellä voi hengailla. Kylmäaineena käytetään ympäristöystävällisesti hiilidioksidia. Kaappien kahvat ovat Fiskarsin erikoistuotantoa, koekäytössä olevaa avaamista helpottavaa mallia, jolla kaapin kiskaisee auki vaikka kyynärpäällä.

K-Citymarket Järvenpään ”maitomaailmaan” kuuluvat tasapuolisesti niin lehmänmaitotuotteet kuin kaikki kauraan ja muihin kasviksiin pohjautuvat tuotteetkin. Hautala halusi ujuttaa kaiken samalle osastolle, samoihin kaappeihin, helpottamaan valintoja.

Lihaosasto uusiksi

K-Citymarket Järvenpää on yksi edelläkävijöistä myös lihan myynnin uudistamisessa. Jo vuosia sitten kauppa luopui mittavasta lihatiskistä, perinteisestä palvelun mittarista, ja ryhtyi pakkaamaan suurimman osan lihasta valmiiksi hyllyyn. Se tuntuu sopivan suomalaiseen mentaliteettiin paremmin. Mutta kuitenkin puolet asiakkaista tulee kauppaan miettimään, mitä tänään syötäisiin. 

Nykyisin lihaosastoa hoitaa suvereenisti Lihapojat, joka ylläpitää eksklusiivista pientä lihatiskiä ja pakkaa arkisemmat tuotteet valmiiksi hyllyyn.

Sanon eksklusiivista, sillä tiskissä on muun muassa Wagyu-härkää, jonka kilohinnan pitäisi marmoroinnin laadun perusteella olla 400 euroa kilo, täällä vain 199 €. Tarjolla on tavallisena keskiviikkona myös Iberico-pihviä Espanjasta, maitovasikkaa Hollannista sekä tuoretta maissikanaa, ankkaa ja kania Ranskasta, mistä lähetys tulee kerran viikossa.

Palvelussa korostuu nimenomaan asiakkaan auttaminen. Etsitään yhdessä parasta ratkaisua, katsotaan onko briskettiä sopiva pala valmiiksi pakattuna hyllyssä. Samaan ideaan pohjaa se, että Lihapojat ylläpitävät myös lihan syömiseen liittyvää kastike- ja maustevalikoimaa, ovatpa he poimineet juomasuosituksiakin liharuoille.

Täytyy vielä mainita yksi pieni herkkupala naapuritiskiltä: kalatiskillä friteerataan muikkuja vaikka tilauksesta!

Suomen kuuluisin sushi

Markku Hautalan kaupan kuuluisin yksittäinen juttu on paikan päällä tehty sushi. Hän on sijoittanut merkittäviä summia aiheen opiskeluun, hankkinut täydelliset laitteet ja palkannut sushimestarin Japanista. 

Lopputuloksena on kaksi sushibuffettia, joista tavara virtaa uskomatonta vauhtia ulos. Tällä hetkellä Hautala arvioi, että sushipala ehtii vanhentua pöydässä 11 minuuttia ennen kuin se poimitaan jokaiselle asiakkaalle varatuilla puhtailla pihdeillä rasiaan. 

Kauppias kertoo, että koronapandemian alussa sushibuffaan ei tehty muutoksia, sen sijaan seurattiin tarkasti, miten asiakkaat toimivat. Koska kaikki sujui entiseen malliin siististi ja hyvin, on myyntiä jatkettu.

Sushia on myös valmiiksi pakattuna marketin kassan läheisyydessä sijaitsevassa Deli-hyllyssä, joka on kauppiaan sydämenasia tällä hetkellä. Sinne on päätynyt myös yksi niistä suosikeista, joita Jämsén kehitti ollessaan vielä talossa: sushibowl. Sen seuraksi on aivan pian tulossa seuraava japanilainen hittiannos – kannattaa käydä katsomassa, ovatko onigirit jo tarjolla!

– Jos Deli-hylly näyttää tyhjältä, niin kaikki on hyvin. Teemme lisää ruokaa koko ajan käsityönä, ja kierto on olennainen asia, silloin kaikki on tuoretta, Hautala huomauttaa.

Iso ravintolabisnes kaupan sisällä

Yhteistyö huippukokin kanssa päättyi koronan myötä: yhdessä todettiin, että fine dining -tasoinen ravintola on liian kunnianhimoinen järvenpääläisen marketin yhteyteen. Siitä jäi kuitenkin paljon hyvää, ja nyt Hautala testailee eri ruokakulttuurien parhaita paloja, joita voi ostaa joko take awayna tai nauttia Sesonki Delissä paikan päällä.

– Sesongin ydin elää: syöt parempaa ruokaa kuin oletat saavasi kaupasta. Meille ravintolatasoinen ruoka ei myöskään ole mitään piiperrystä vaan se vastaa suunnilleen kuuden ravintolan liikevaihtoa, Hautala paljastaa. 

Uusimpia hankintoja on napolilainen pizzauuni, joka nostaa pizzan uudelle tasolle. Uunin saaminen paikalle osoittautui haastavaksi.

– Pizzauunin saaminen näytti maalis-huhtikuussa todella epätodennäköiseltä, mutta italialaistehdas sai Italian hallitukselta erityisluvan olla auki juuri meidän uunin valmistamiseen: kaikki vain siksi, että maailman paras kauppa Suomessa saisi heille luvatun uunin. Ehtona oli, että uuni todella tulee heti käyttöön, Hautala kertoo.

Pastatehdas saadaan vauhtiin näinä viikkoina, jäätelötehtaan makujen luomisessa oli vielä mukana Matti Jämsén – ja millaisia makuja ne ovatkaan, hyvillä mielin voi sanoa että Järvenpäässä tehdään gelatoa, ei mitään tylsää jäätelöä! Lakujäätelöön sulatetaan Kouvolan lakritsia, pistaasi päihittää minkä hyvänsä italialaisen version.

Sesonki Delissä voi nauttia myös erinomaisia salaatteja, vartaita tai gyros pitaa. Yksi laadunvarmistajista on kauppias itse: hän pyrkii syömään jokaisen annoksen vähintään kerran kahdessa viikossa.

– Työtäni on laatu, nautin tästä! 

Korona poisti salaattibaarin, nyt salaatit on pakattu – ja niitä myydään moninkertaisesti. Korona-aikana myös kotiinkuljetuksesta on tullut suosittua, ja tuotteita saa Woltin kautta. 

Sympaattinen innovaattori

Markku Hautala on hengästyttävä ja täysin pitelemätön keksiessään koko ajan uutta. Korona koettelee henkisesti: ei pääse matkustamaan ja imemään ideoita maailmalta. Jotain uutta kuplii koko ajan pinnan alla, eikä sen tarvitse aina olla miljoonahanke.

Pienet asiat rakentavat kaupasta maailman parhaan, kauppias Markku Hautala uskoo edelleen. Ja jatkaa päivittäistä työtään, jonka tavoitteena on tehdä Järvenpäästä maailman paras paikka asua. Ja myös houkutteleva ruokamatkakohde!

– Meillä on 5,5-miljoonainen kansa, joka syö keskinkertaista ruokaa. Ihminen on sitä, mitä hän syö! Haluan tarjota intohimoa, positiivisia kokemuksia – hyvän maun paikan. Viemme syömisen kulttuuria parempaa suuntaan, Hautala lataa.

Hautalan seuraava missio liittyy hyvinvointiin, ja siinä hänellä on kumppaneinaan Aava ja Laurea. Yhteistyön tavoitteena on tehdä ruokakaupasta tärkeä lenkki ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin rakentamisessa. 

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s